Sexuality in ASD

Talking about sexuality with teenagers has always been considered a difficult issue. Embarrassment tends to prevail among parents and educators when it comes to dealing with this issue, over the need of providing them with the tools they need for a healthy psychosexual development. This is especially noticeable in teenagers whose rigidity and lack of social skills makes them seen as unable to understand anything related to sexuality. We are referring to teenagers with ASD (Autism Spectrum Disorder). Motivated by this deficit, we are working on a research project that aims to contribute to the formation of attitudes, knowledge, skills, etc., in these teenagers. For this purpose, we have developed a sexual-affective education program for teenagers with ASD and we are currently exploring the effectiveness of this program.

Projects

  • TITTLE: Sexualidad y calidad de vida en adultos con discapacidad intelectual: secuelas del abuso sexual.
    Funding: Ministerio de Economía y Competitividad Entitat de realització: Universitat de València.
    Amount: 24.200€
    Date: 2015-2017
    Main researcher: Mª Dolores Gil Llario


Books and book chapter

  • GIL-LLARIO, M.D. y MORELL-MENGUAL, V. (2016). Trastorno del Espectro Autista (TEA). En M.D. Gil-Llario y V. Morell-Mengual (coord.), Trastornos del Desarrollo y Dificultades de Aprendizaje. Volumen II: Trastornos del Desarrollo (pp. 61-82). Valencia: Tirant lo Blanch. ISBN: 9788491199021

Papers

  • GIL-LLARIO, M.D., RUIZ-PALOMINO, E., IGLESIAS-CAMPOS, P. & FERNÁNDEZ-GARCÍA, O. (2018). Eficacia del programa de educación afectivo-sexual EAS-SALUSEX para adolescentes con TEA. International Journal of Developmental and Educational Psychology, nº1, pp 395-406. Está indexada en Psicodoc, Ulrich, Redalyc, Miar, ISOC, Dialnet, DICE y Sherpa-Romeo.


Oral communications

  • MORELL-MENGUAL, V., GIL-LLARIO, M.D., GIMÉNEZ-GARCÍA, C. y FERNÁNDEZ-GARCÍA, O. (2016). La educación afectivo-sexual en adolescentes con TEA. Comunicación presentada al VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación, Alicante, España. ISBN: 9788460886648
  • MORELL-MENGUAL, V., GIL-LLARIO, M.D., GIMÉNEZ-GARCÍA, C., FERNÁNDEZ-GARCÍA, O. (2016). La educación afectivo-sexual en adolescentes con TEA. VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante, España. ISBN: 978-84-608-8714-0.

Written communications

  • CECCATO, R., DÍAZ-RODRÍGUEZ, I.M. & GIL-LLARIO, MD. (2014). La sexualidad emergente en adolescentes con TEA: desafíos y miedos de madres y padres. IV Symposium Nacional Psicología Clínica y de la Salud con Niños y Adolescentes. Elche (Alicante), 13-15 noviembre. Publicado en el libro de Actas, pág. 122. Madrid: Pirámide. ISBN: 84-217-2840-633-2.
  • GIL-LLARIO, MD., GUTIÉRREZ, H., BALLESTER-ARNAL, R., DÍAZ, I. & CECCATO, R. (2015). La educación Afectivo-Sexual en el Trastorno del Espectro del Autismo. I International Congress of Clinical and Health Psychology with Children and Adolescents. Madrid: 19-21 de noviembre. Publicado en pag. 185 del libro de resúmenes en Ed. Pirámide. ISBN: 84-217-2845-605-4.
  • GIL-LLARIO, M.D., GIMÉNEZ-GARCÍA, C., DÍAZ-RODRÍGUEZ, I. & MORELL-MENGUAL, V. (2016). ¿Coinciden padres y profesores en la valoración de las necesidades afectivo-sexuales de los adolescentes con TEA? VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante, España. del 15 al 17 de junio de 2016. ISBN: 978-84-608-8714-0. III Premio al póster más votado.
  • GIL-LLARIO, M.D., GIMÉNEZ-GARCÍA, C., CASTRO-CALVO, J. & FERNÁNDEZ-GARCÍA, O. (2016). ¿Qué opinan los propios adolescentes con TEA sobre su educación afectivo-sexual? II International Congress of Clinical and Health Psychology. Barcelona: 17-19 de noviembre.
  • GIL-LLARIO, M.D., GIMÉNEZ-GARCÍA, C., DÍAZ-RODRÍGUEZ, I. y MORELL-MENGUAL, V. (2016). ¿Coinciden padres y profesores en la valoración de las necesidades afectivo-sexuales de los adolescentes con TEA? Póster presentado al VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación, Alicante, España. ISBN: 9788460886648